|
Slottrack
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
JPS Slot Race Snelheid 6
Geregistreerd op: 26 Apr 2015 Berichten: 169 Woonplaats: Gouda
|
Geplaatst: 04-08-2015 21:28:25 Onderwerp: LOTUS 40 |
|
|
Het was de bedoeling om een oud project van mij hier te posten. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om met kopieeren en plakken teksten in te voeren. Als ik dit heb gedaan en daarna op voorbeeld klik verdwijnt alle tekst. Zowel op een iMac als op een windows PC.
Dan maar de link naar mijn eigen website:
http://www.clarckvillevalleyslotracingresort.nl/Projecten/Lotus%2040/upgrade_project_lotus_40.htm
en kijk ook naar:
http://www.clarckvillevalleyslotracingresort.nl/Projecten/Lotus%2040/upgrade_project_lotus_40.htm
De Lotus 40 is een model van Fleischmann (3210) zoals hier afgebeeld. De foto komt van de site van het Deense Fleischmann Ödeshög museum.
Ik was zelf gewoon vergeten een foto te maken van het originele model. Als u op de foto klikt krijgt u een vergroting van deze foto te zien.
Hoe kom je nu aan zo'n oud model. Simpel, op marktplaats.nl en Ebay vindt je genoeg aanbieders.
Maar kijk uit! Vele aanbieders denken dat ze goud in handen hebben en u betaald als u niet uitkijkt woekerprijzen. Ja, ja, verzamelaarwaarde, het zal wel. Ik doe daar niet aan mee. Een slotracewagen is er om mee te rijden en als dat niet kan dan is het geen slotracewagen. En de waarde, voor mij heeft een slotracewagen geen financiële waarde, wel emotionele waarde en het is niet mijn bedoeling om ze te verkopen.
Waar u belang aan hecht bepaald u natuurlijk zelf, ik heb mijn model op een slotracebeurs in Dordrecht gekocht voor € 17,50. Het model was niet helemaal tip top, maar dat was niet belangrijk er moet toch het een en ander aan verbouwd en verfraaid worden (althans als alles gaat volgens plan).
Het plan van aanpak:
- Rijklaar maken
- Airbrushen
- Afwerking
Ook ik weet op dit moment nog niet precies wat ik allemaal ga tegenkomen, het is dus best mogelijk dat het plan van aanpak wordt aangepast.
Ik hoop dat u ook wordt gestimuleerd om met de slotracehobby meer te doen dan alleen rondjes rijden en modellen verzamelen. Ik zelf heb nu al plezier van alle werkzaamheden die me te wachten staan.
En dan nu maar beginnen met rijklaar maken.
Eerst de auto maar eens inspecteren. Dus de schroeven los en de binnenkant bekijken. Inderdaad zoals de verkoper op de slotracebeurs had beloofd, de auto was keurig schoongemaakt en gesmeerd. Weliswaar minimaal gesmeerd, maar toch gesmeerd. De sleepcontacten zitten niet helemaal netjes maar goed je kunt niet alles verwachten van een occasion. Dan maar eens de auto op de (Scalextric)baan zetten. De verwachtingen hoog gespannen, het gas erop. En dan........... heel veel wielspin. Maar die auto komt geen millimeter vooruit. Wat blijkt, het geleidingschoentje van de Fleischmann auto is veel te dik voor de smalle geleidingsleuf van de (Scalextric)baan.
Dat is dus een klus voor de slijpschijf. De slijpschijf? Ja, de slijpschijf, probeer het gerust met een vijltje maar u komt er al snel achter dat het materiaal van het geleidingschoentje behoorlijk hard en taai is. Dus de slijpschijf erop en voorzichtig aan beide zijden steeds een laagje afslijpen totdat het geleidingschoentje soepel door de geleidingsleuf gaat. Ook de hoogte (diepte) van het geleidingschoentje moet aangepast worden.
Als het geleidingschoentje de bodem van de geleidingsleuf niet meer raakt en soepel door de geleidingsleuf gaat is het in orde.
De sleepcontacten monteren, de draden van de motor aansluiten, en dan opnieuw het gas erop. Nu komt de auto wel vooruit en bij de eerste bocht ligt hij er meteen uit. Tja, aan de wegligging moet nog wat gedaan worden.
DE WEGLEGGINGKlik hier voor een vergroting!!
Wat als eerste opvalt is dat de auto juist aan de voorkant de neiging heeft bij het in gaan van een bocht te liften. Door een stukje daklood op maat te knippen en deze even met tape vast te zetten kan ik testen of dit scheelt in het liften. En inderdaad dit scheelt behoorlijk, nu heeft de auto vooral last van uitbreken aan de achterzijde. Een Ninco magneet (1500 GM) biedt uitkomst. Deze plaats ik ook weer met een stukje tape in het midden net voor de motor. Wederom het chassis op de baan testen, en inderdaad dit is best een behoorlijk resultaat. Natuurlijk zijn dit niet de rijeigenschappen van een moderne slotraceauto. Maar dat driften en niet voorspelbare rijgedrag heeft ook wel wat. Voor mij is dit rijgedrag voldoende maar voor degene die dit nog wilt perfectioneren kan aan de gang met gewichten, magneten en aandrijvingen. Nu lijm ik het stukje daklood en het magneetje met secondelijm definitief vast.
Nog even een paar tips:
- zet ook de motor met een stukje tape vast als u alleen met het chassis gaat rijden
- zorg ervoor dat u alle bewegende delen voldoende smeert voordat u oordeelt over het rijgedrag
- controleer ook of het geleidingschoentje soepel beweegt, eventueel ook in de schacht een beetje smeren en de schacht iets
uitvijlen, dit laatste is zeker nodig als u het chassis al heeft bewerkt met de Airbrush
- gebruik voor het smeren van lagerblokken en tandwielen "vet op teflon basis", voor het smeren van puntlagers een klein beetje
"plastic compatible olie".
Als het bovenstaande naar wens is gegaan wordt het tijd om te gaan airbrushen
Dan komt natuurlijk de grote vraag. Welke kleurstelling/uitvoering moet deze auto gaan krijgen. Na wat speurwerk op het internet besluit ik toch maar te kiezen voor British Racing Green met de traditionele gele streep over de voorkant van de auto.
Eerst moeten alle onderdelen en decals (belettering) worden verwijderd. De onderdelen verwijder ik door aan de binnenkant van de kap met een scherp mesje de borging van de onderdelen weg te snijden. De decals verwijder ik door voorzichtig met mijn duimnagel over de decals te wrijven. Dit gaat goed omdat de decals oud en enorm verdroogd zijn.
Als de kap helemaal vrij is van onderdelen en decals wordt het tijd om te ontvetten. Het ontvetten gaat heel simpel met behulp van schoon afwaswater. Daarna de kap en chassis laten drogen of met een schone zachte doek afdrogen.
Omdat de kleur van de auto al groen is besluit ik de kap en chassis eerst van de kleur geel te voorzien. Dit heeft als voordeel dat het contrast tussen de oude kleur en de nieuwe kleur groot is. Daarnaast heb ik meteen de juiste kleur voor de streep over de voorkant van de auto. Na het airbrushen laat ik de lak een paar dagen uitharden.
Voor het airbrushen heeft u echt niet een super de luxe airbrush-set met compressor nodig. Met spuitbus of een simpele airbrush-set met drukbus zijn ook goede resultaten mogelijk.
Klik hier voor een vergroting!!Nog even een paar tips:
- gebruik tijdens het airbrushen een mond/neus kapje of nog beter een
koolstofmasker
- begin steeds naast het object met airbrushen en beweeg de airbrush dan in
horizontale of verticale richting over het object
- breng steeds dunne laagjes aan zo voorkom je de zogenaamde zakkers
- stop op tijd, het eindresultaat is pas te beoordelen als de lak droog is
- en nogmaals wees geduldig en laat de lak een paar dagen uitharden.
Dus nu laat ook ik de lak uitharden!!
Na het uitharden van de lak worden de kap en chassis nogmaals ontvet. Daarna wordt de streep over de voorkant van de auto afgeplakt. Ik gebruik voor het afplakken origineel afplaktape. Laat u niet verleiden om voor het afplakken gewoon plakband of schilderstape te gebruiken. Plakband is niet flexibel genoeg, dus de kans op het doorlopen van de verf onder de tape is dan erg groot. Met schilderstape is de kans groot dat u de eerste laklaag meetrekt bij het verwijderen van de tape.
Gun uw modelbouwspecialist een beetje extra omzet en koop origineel afplaktape (maskingtape).
Alle attributen weer tevoorschijn gehaald, airbrush, compressor, koolstofmasker en natuurlijk Britsh Racing Green.Klik hier voor een vergroting!!
Na het airbrushen wacht ik ongeveer een uur en verwijder dan het afplaktape. De lak is dan nog heel flexibel en de kans op rafels is dan nagenoeg nihil. Helaas heb ik bij het afplakken niet goed opgelet. Aan de voorkant van de auto loopt de streep iets schuin naar binnen. Dit is geen gezicht, dat wordt corrigeren, uiteraard pas als de lak is uitgehard. Maar ja, als het eenmaal tegen zit dan zit het ook goed tegen. Bij de correctie van de gele streep is er een beetje nevel op de groene lak gekomen. Dus weer wachten op het uitharden van de lak en de streep opnieuw afplakken. Uiteindelijk is het goed gekomen. Wel is er aan beide zijden van de gele streep een lichte afzetting van de tape te zien. Het is niet echt storend dus ik neem dit maar voor lief. Zou ik dit willen corrigeren, dan moet u denken aan heel veel schuren en plamuren!!
Ik kan met dit resultaat leven.
De volgende stap is het aanbrengen van de decals.
Decals aanbrengen.
Ik gebruik decals van Revell. Pakket 89121 bestaat uit racenummers en pakket 89122 bestaat uit sponsoring stickers die goed passen in de jaren 60 en 70. Beide pakketten zijn voor de schaal 1:32. De decals knipt u nauwkeurig uit en weekt ze af in lauw water. Ook hier is het weer van belang dat de kap schoon is en dat het oppervlak glad is. Als de onderlaag niet glad genoeg is blijven de decals niet zitten. Bij deze auto heb ik gebruik gemaakt van hoogglans lak dus het oppervlak is glad. Mocht dat niet het geval zijn dan kunt u dit op twee manieren oplossen:
- de kap voorzien van een glanzende transparante vernis laag
- maak gebruik van decalfix, deze vloeistof brengt u aan op de plaats waar de decal moet komen, de vloeistof maakt de gekozen
locatie glad.
Het spreekt voor zich dat werken met hoogglans lak de voorkeur heeft.
Na het aanbrengen van de decals wordt het weer tijd voor de airbrush attributen. Maar eerst laat ik de decals een paar dagen drogen en controleer regelmatig of alle decals goed aansluiten op de lak. Vooral de plaatsen waar de decal niet vlak is Klik hier voor een vergroting!!aangebracht. Het aanbrengen van de transparante vernislaag heeft twee redenen:
- het beschermt de decals bij een eventuele crash, maar ook tegen de tand des tijd
- de lak en de decals krijgen een geweldige hoogglans.
Voordat ik begin met het aanbrengen van de transparante vernislaag maak ik de kap nog een keer schoon. Bij het aanbrengen van de decals bijven er altijd kalkresten achter op de lak. Gebruik hiervoor een zachte schone doek die u dept in schoon afwaswater. Let er op dat de decals niet te nat worden, deze kunnen dan weer los komen. Na het airbrushen moet de lak weer uitharden, maar u ziet al snel het mooie resultaat.
Het is tijd voor de afwerking.
Verlichting inbouwen
Mijn eerste idee was zowel aan de voor- en achterkant verlichting in te bouwen. Gezien het feit dat er aan de achterzijde zeer weinig ruimte is laat ik dat dus voor wat het is. Er is al heel wat tijd en werk in het model gaan zitten en het zou toch wel erg jammer zijn als het project mislukt door iets te veel risico te nemen.
De lampen aan de voorzijde werden uitgebeeld door verchroomde kappen. Geen echt licht dus.
Er moeten dus transparante kappen gemaakt worden en deze worden dan ook van echte verlichting voorzien.
De transparante kappen maak ik op de volgende manier:
In de plasticmodelbouw wordt vaak gebruik gemaakt van een lijm die ruitjes zonder sporen achter te laten bevestigd in auto's, vliegtuigen, boten, huizen en dergelijke. Het mooie van deze lijm is dat je er ook ruiten mee kunt trekken. Dus verpest je toch eens een keer een ruit, en deze is niet al te groot, geen nood de oplossing is simpel. Let op!! Het oppervlak moet niet veel groter zijn dan een vierkante centimeter. Ook deze lijm is bij uw modelbouwspecialist zeker te koop.
Daar het oppervlak van de koplampen niet vlak is breng ik de lijm laagje voor laagje aan. En daar gaan we weer................
Elk laagje moet eerst uitharden voordat we verder gaan. Schrik niet. In eerste instantie ziet de lijm er melkachtig uit maar na een paar uur begint de aangebrachte lijm al transparant te worden. Na drie lagen aangebracht te hebben is de juiste hoogte bijna bereikt. Voor het mooie zou een dun laagje extra geen kwaad kunnen. Maar ja, de kans op doorlekken/vloeien is groot, dat doen we dus niet. De verlichting mag absoluut niet warm worden want dan kunnen de gemaakte kappen gaan vervormen.
Geen gloeilampjes dus. LED verlichting is de uitkomst. Verbruikt weinig en wordt niet warm.
Klik op de afbeelding voor een vergrotingNu wil ik op mijn beurt niet zeuren maar in de moderne slotraceauto´s zitten naar mijn mening heel vaak de verkeerde LED´s.
Auto´s uit de jaren 60, 70 en 80 hadden echt geen halogeen verlichting (wit licht). En dan zullen we het nog maar niet hebben over de felheid van het licht. Met andere woorden, mooi geel diffuus licht moet het worden.
De firma Digirails maakt mooie printjes met LED verlichting. Zo zit er in hun assortiment cabineverlichting voor locomotieven. Deze zijn prima te gebruiken voor de verlichting van de koplampen. Het gaat om de set DR12, deze bestaat uit twee printjes met wit warm licht. In combinatie met de gevormde transparante kappen wordt de kleur geel. De printjes heb ik aan de onderzijde van de transparante kappen met tape (3M Micropore) bevestigd. In de gebruiksaanwijzing staat hoe de printjes aangesloten moeten worden. De rode draad is de plus, de zwarte draad is de min. Mocht u dit verkeerd aansluiten is er niets aan de hand. De verlichting brand dan niet, maar raakt niet defect. De draden worden definitief aangesloten als alle werkzaamheden klaar zijn.
De velgen een kleur geven
Tja als de hele auto aangepast wordt dan natuurlijk ook de velgen. Nu zijn de velgen best wel gevoelig voor beschadigingen dus de velgen moeten gemakkelijk bij te werken zijn. Dat wordt dus niet airbrushen. Ik kies voor acrylverf in de kleur antraciet zwart. Acrylverf is verf op waterbasis dus gemakkelijk te verwerken en te verdunnen. Ik gebruik in dit geval verf van Model Master, deze verf vloeit gemakkelijk uit over het oppervlak. Bij het aanbrengen van de verf gebruik ik een breed penseel zodat twee of drie vegen over de velg voldoet. De kleur antraciet heb ik gekozen omdat deze sportief en stoer overkomt.
Het resultaat ziet u op bovenstaande afbeelding. Voor het geval dat het nog niet duidelijk is, als op de foto klikt krijgt u een vergroting van de afbeelding te zien.
Roosters inbouwen bij de luchtinlaten
De inkijk bij de luchtinlaten vindt ik niet mooi, daar ga ik dus roosters plaatsen. Ik gebruik hiervoor fijn gaas van de firma Kleinspoor. Veel van de gebruikte materialen komen uit het het wereldje van de Modelspoorwegen. Geef uw ogen goed de kost bij de Modelspoorspecialist, er gaat een wereld van mogelijkheden voor u open.
Dit gaas laat zich gemakkelijk knippen met een normale schaar. Dit is gewoon een typisch geval van uitproberen. Eerst een strook afknippen en daarna beetje bij beetje op maat knippen. Als een rooster eenmaal de juiste maat heeft kan deze als mal dienst doen voor het tweede exemplaar. Uiteindelijk de roosters aan de binnenkant van de kap plakken met dik vloeibare secondelijm. De foto's hieronder spreken denk ik voor zich.
De kleurstelling van het motorblok aanpassen
Het motorblok was origineel in volledig in chroom uitgevoerd. Ik heb er voor gekozen zoveel mogelijk de basis kleuren van de auto te gebruiken. In dit geval geel en antraciet zwart.
De rollbar
De rollbar is origineel van plastic, te dik en in het chroom uitgevoerd. Nu kies ik ervoor om een compleet nieuwe rollbar te maken. Na een tijdje experimenteren met messingdraad en soldeerbout ontstaat er een fragiele constructie. Het messingdraad is 1 mm. dik. De gaten van de originele rollbar zijn veel groter in diameter. Ik besluit de rollbar op een plaatje styreen te zetten van 0.5 mm. dik en wel zodanig dat de gaten van de originele rollbar zijn afgedekt. Door een paar laagjes "Putty" aan te brengen ontstaat er een enigszins bolle bodemplaat voor de rollbar. Uiteraard moet er tussendoor weer wel geschuurd worden. Door het geheel ook weer in antraciet zwart uit te voeren krijgt de bolle bodemplaat een op kevlar gelijkend uiterlijk.
De voorruit (windscreen) aanpassen
De originele voorruit is helemaal transparant. Aan de onderzijde heb ik een zwarte rand geschilderd. Aan de binnenzijde van de voorruit heb ik een binnenspiegel geplaatst, aan de buitenzijde een ruitenwisser. De laatste onderdelen zijn de afsluitdoppen van de tanks, ook deze doppen zijn antraciet zwart gemaakt. Hierbij moet ik vermelden dat niet alle details origineel zijn. Één van de afsluitdoppen ontbrak evenals de binnenspiegel en ruitenwisser. De ontbrekende afsluitdop komt van een slotracewagen die ik dubbel in mijn collectie had, de binnenspiegel heb ik zelf gemaakt van een stukje styreen, de ruitenwisser komt uit een bouwpakket van een Porsche (Revell) in de schaal 1:32.
De draden aansluiten
Op zich geen onderwerp dat moeilijkheden kan opleveren, maar............ let op, de draden van de verlichting moeten ook worden aangesloten. Zorg ervoor dat de "PLUS en de MIN" juist worden aangesloten. Ik heb gebruik gemaakt van LED verlichting, met andere woorden Licht Diode verlichting. Dioden laten de stroom maar in één richting door!!!! Mocht het toch gebeuren dat de verlichting verkeerd wordt aangesloten, niets aan de hand, de LED's raken hierdoor niet defect, alleen het licht gaat niet branden.
Aan het begin van dit project heb ik al geschreven dat ik niet wist wat ik allemaal zou tegenkomen, al met al zijn de problemen 100% meegevallen. Het enige wat op het eind enigszins tegenvalt zijn de rijkwaliteiten. Dit had ik al vermeld in het onderwerp "Rijklaar maken". Maar toch, ik had er iets meer van verwacht. Hoe dan ook toch een bijzonder leuk project. Al is het alleen al om ervaring op te doen. Je kan beter beginnen met een model € 17,50 dan meteen de zaag te zetten in een model van € 50,00.
En al rijdt de auto dan niet geweldig als model is deze er flink op vooruit gegaan en past geweldig in mijn LOTUS collectie.
Aan het einde van mijn project Lotus 40 heb ik vermeld dat de auto niet echt geweldig rijdt maar wel een mooie aanvulling is voor mijn Lotus collectie. Uiteindelijk vond ik het toch jammer dat ik de Lotus 40 niet volwaardig kon inzetten. En het probleem was simpel. De bandjes waren gewoon uitgedroogd en als gevolg dus geen grip op de baan. Op een Slotracebeurs kwam ik een Lotus 40 tegen met een aangepaste aandrijving. Een Ninco NC1 motor met voor- en achteras van Ninco. Deze Lotus 40 was zeker niet mooi, maar goed voor tien euro moet je niet zeuren. Ik heb de hele aandrijving met assen overgezet in mijn eigen Lotus 40. De wielen steken iets uit, maar dat ziet er best wel stoer uit. En de Lotus 40 rijdt nu prima! _________________ GREAT HOBBIES TAKES TIME AND NEED PASSION |
|
Terug naar boven |
|
|
JPS Slot Race Snelheid 6
Geregistreerd op: 26 Apr 2015 Berichten: 169 Woonplaats: Gouda
|
Geplaatst: 04-08-2015 21:31:07 Onderwerp: LOTUS 40 |
|
|
DE LOTUS 40!! _________________ GREAT HOBBIES TAKES TIME AND NEED PASSION |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenCarr Medemoderator
Geregistreerd op: 23 Mei 2015 Berichten: 93 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: 05-08-2015 21:14:10 Onderwerp: |
|
|
Hallo Adrie
Bedankt voor de verwijzing naar je prachtige website. Voorlopig heb ik weer leesvoer !
Het probleem met het posten van berichten heb ik ook.
Copy - Paste werk niet. _________________ met vriendelijke groeten,
MaartenCarr |
|
Terug naar boven |
|
|
hvand Slot Race Snelheid 9
Geregistreerd op: 27 Apr 2015 Berichten: 264
|
Geplaatst: 06-08-2015 18:44:44 Onderwerp: |
|
|
Mooie projecten Adrie!
Ook ik heb helaas problemen met knippen/plakken..
Gister een hoop tekst ingevoerd, 1e foto erbij, even kijken op "voorbeeld"
wat het geworden was, boem, alle tekst weg. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
Powered by phpBB
immo op Realo Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
|