Slottrack Slottrack

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Onderhoud en gebruik banden

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Bouw, ombouw en tuning
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Hoe onderhoud je de bandjes van je auto?
Ik gebruik de standaard bandjes die er onder zitten en laat deze er onder zitten.
11%
 11%  [ 1 ]
Ik gebruik de standaard bandjes, maar schuur deze wel.
22%
 22%  [ 2 ]
Ik gebruik de standaard bandjes en maak deze vaak schoon of gebruik zachtmakers.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik vervang de standaard het liefst door andere, maar doe dit niet bij elke auto.
33%
 33%  [ 3 ]
Ik vervang bij elke nieuwe auto gelijk de banden.
0%
 0%  [ 0 ]
Ik vervang altijd de banden en schuur ze dan.
22%
 22%  [ 2 ]
Ik vervang altijd de banden en gebruik zachtmakers enz.
0%
 0%  [ 0 ]
Anders. Graag toelichten in post!
11%
 11%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 9

Auteur Bericht
Slotrace Danny
Slot Race Snelheid 5
Slot Race Snelheid 5


Geregistreerd op: 29 Apr 2015
Berichten: 156

BerichtGeplaatst: 19-06-2015 09:17:13    Onderwerp: Onderhoud en gebruik banden Reageren met citaat

Ik ben wel benieuwd wat jullie met de bandjes van je auto doen om die optimaal te laten presteren. Vervagen jullie de standaard banden door betere of hou je de huidige? Schuur je de banden voor meer grip of ben je hier tegen? Gebruik je zachtmakers (Aansteker gas dacht ik?) of niet? Om dit te weten te komen heb ik een poll gemaakt met wat je doet. Als je nog goede tips heb of je iets anders doet dan er in de poll staat dan kan je dat altijd posten!!

Als je iets speciaals (schuren enz.) doet met je band is het leuk als je ook schrijft waarom je dit doet en wat voor effect dit heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Slotrace Danny
Slot Race Snelheid 5
Slot Race Snelheid 5


Geregistreerd op: 29 Apr 2015
Berichten: 156

BerichtGeplaatst: 19-06-2015 09:22:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal gelijk beginnen. Ik rijd magneetloos en dan is het belangrijk dan je goede bandjes heb dus voor de meeste auto's zorg ik dat ik zo snel mogelijk andere banden heb. Wat ik aam het proberen ben is het vaker schoonmaken vam de band door er plakband om te doen en dit goed aan te drukken en dit er dan af te halen. Op deze manier haal je er veel stof af en heb je veel meer grip.

Ik heb een Ninco baan en daarop gebruik ik het liefst slot.it banden P5.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
svvander
Slot Race Snelheid 11
Slot Race Snelheid 11


Geregistreerd op: 23 Apr 2015
Berichten: 362

BerichtGeplaatst: 19-06-2015 10:27:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Op dit gebied ben ik dus echt een leek. Mijn bandjes zijn allemaal nog steeds origineel en vermits ik heel weinig en vooral thuis op carrera rij, heeft dit voor mij (nu nog) weinig zin.

Heeft het veel zin? Zijn de prestaties (baanligging/snelheid) zo veel beter.

In elk geval: ik wil binnenkort zelf bandjes maken.
_________________
"Being second is to be the first of the ones who lose." Ayrton Senna (21 maart 1960 - 1 mei 1994)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Slotrace Danny
Slot Race Snelheid 5
Slot Race Snelheid 5


Geregistreerd op: 29 Apr 2015
Berichten: 156

BerichtGeplaatst: 19-06-2015 10:42:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je met magneten rijd dan heeft het denk ik niet zo veel zin, maar op het moment dat je magneetloos rijd dan is het wel belangrijk. Als je dan hele harde banden heb (weinig grip) dan slipt je auto in elke bocht en vliegt je er sneller uit en accelereert de auto ook niet goed. Als je te zachte banden heb (te veel grip) dan stuiter je auto in de bochten en dit rijd ook niet goed. Dus het is belangrijk dat je de juiste banden heb.

Svvander, ik zou als ik jou was zeker met een auto eens gaan proberen met magneetloos rijden. Het rijd niet perse sneller, maar het rijd wel veel leuker en geeft veel meer uitdaging met het tunen van je auto's Very Happy.

Wat ook belangrijk is is om je velg helemaal mooi rond je schuren zodat er geen haakjes meer aan zitten, hierdoor krijg je nog beter contact met de baan en zal je auto beter rijden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
hvand
Slot Race Snelheid 9
Slot Race Snelheid 9


Geregistreerd op: 27 Apr 2015
Berichten: 264

BerichtGeplaatst: 19-06-2015 12:43:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik rij zelf op een carrera baan. Op de carrera wagens zet ik altijd slotit p6 banden, en ik rij magneetloos(real men don't use magnets Very Happy )
Verder smeer ik de banden bijna nooit. Carrera is gevoelig voor stof, als je hebt weggereden is er prima grip.
En als de slotit banden droog zijn, even lampenolie erop en gaan.
De carrera 1:24 wagens(ook magneetloos) banden zijn redelijk; maar na 2 maanden ofzo gaan ze snel achteruit. Had tijdje gelede ortmann banden erop gezet; heel veel grip. Teveel naar mijn smaak, dus heb op alle wagens sponsbanden gezet van scaleauto. Veel werk geweest, maar t rijdt als een zonnetje. Drogen deze banden uit, doe je er zonnebrandolie op(echt waar). Wel even laten indrogen, zodat je met droge banden gaat rijden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jan de Boeff
Slot Race Snelheid 3
Slot Race Snelheid 3


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 101
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 20-06-2015 21:36:18    Onderwerp: Reageren met citaat

ik gebruik ook meestal Slot-it P6 rubber voor mijn carrera auto's, prima grip
soms alleen even schoonmaken met gewoon water of lampenolie (wel oppassen voor te veel gebruik omdat dit je bandjes doe uitzetten)\
Scalextric en Ninco Bandjes doen het meestal ook goed als je ze goed geschuurd hebt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 22-06-2015 16:10:00    Onderwerp: Reageren met citaat

"Ik vervang altijd de banden en schuur ze dan."

Maar uiteraard hangt het ervan af waar de wagen voor gebruikt gaat worden.
Een shelfqueen, of een wagen voor een gentleman's ride, daar ga ik niet de moeite voor doen om die van ander rubber te voorzien.

P6 ligt hier bijna onder elke wagen (sommige zelfs nog met P3's Cool ) en ze worden ook allemaal zgam vlak geschuurd, gereinigd met Zippo, of soms al eens ingezet met lampenolie.

Sinds vorig jaar heb ik een potje gripmiddel, maar doordat ik al geruime tijd op een zeer laag pitje slot, en in de meeste categorieën op de club die middelen niet toegelaten zijn, heb ik er niet echt ervaring mee.

Citaat:
Heeft het veel zin? Zijn de prestaties (baanligging/snelheid) zo veel beter.


Uiteraard, de prestatie van de wagen staat of valt bij de grip van de banden. Zoals reeds eerder aangehaald, is dit veel minder van toepassing bij magneetrijders, maar magneetloze racers hebben er alle baat bij dat hun wagen "goei schoenen" heeft. Zeker bij ons op de club, op de houten baan, zijn die verschillen enorm.

In de Open GT klasse, is grip te vergelijken op deze manier.
Met een gelijkwaardige auto maar andere banden geeft dit zo'n resultaat (ongeveer he, we hebben het niet echt uitgetest maar stellen dit gewoon vast bij oefenavonden)
Beste grip: 6.0s - 6.4s per ronde
goede grip: 6.5s - 7.0s per ronde
gewoon grip: 7.0s - 7.5s per ronde
Alles boven de 8 seconden per ronde is gewoon slechte grip (voor GT wagens)

Je ziet dat er makkelijk een volle seconde kan zitten tussen de verschillende soorten grip. Als je weet dat we racen tot op 1/1000 van een seconde
Power is nothing without control Twisted Evil Cool
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
svvander
Slot Race Snelheid 11
Slot Race Snelheid 11


Geregistreerd op: 23 Apr 2015
Berichten: 362

BerichtGeplaatst: 22-06-2015 16:36:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch heel duidelijke verschillen zo te zien. Ik ga eens, als ik veel tijd heb, een baantje leggen en rijden zonder magneet om te kijken wat dit geeft. En mijn lievelingswagens dan uitrusten met ander rubber (al dan niet zelf gemaakt).
_________________
"Being second is to be the first of the ones who lose." Ayrton Senna (21 maart 1960 - 1 mei 1994)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 22-06-2015 19:14:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Toen ik pas begon te rijden, reed ik ook met magneten.
Mijn overstap naar magneetloos heb ik gedaan met de DTM-reeks van Ninco, met NC-1 motor. Het is totaal anders rijden, en de snelheid ligt lager (bochtensnelheid) maar het voelt veel natuurlijker aan.
Eens je het een beetje onder knie hebt, kun je echt beginnen experimenteren met banden.
Zien wat ze standaard doen, geschuurd, behandeld, ander merk, verschillende types binnen één merk en ga zo maar door.

Cool Cool Cool
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Racebaaninfo
Nog 2
Nog 2


Geregistreerd op: 01 Jun 2015
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: 23-06-2015 12:55:44    Onderwerp: Siliconen Reageren met citaat

Ik heb destijds op mijn houten baan met silicoon banden gereden van Slot Angels. Die doen het ook erg goed op Ninco. Ze slijten namelijk minder.
Maar op mijn huidige ninco racebaan rijd ik met de banden die standaard opzitten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
svvander
Slot Race Snelheid 11
Slot Race Snelheid 11


Geregistreerd op: 23 Apr 2015
Berichten: 362

BerichtGeplaatst: 23-06-2015 12:59:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Slot Angels, dit was ook een "privé-productie", niet? Bestaan die nog?
_________________
"Being second is to be the first of the ones who lose." Ayrton Senna (21 maart 1960 - 1 mei 1994)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
MaartenCarr
Medemoderator
Medemoderator


Geregistreerd op: 23 Mei 2015
Berichten: 93
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: 23-06-2015 20:19:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Slotangels Siliconen banden worden nog steeds verkocht.
http://www.slot-store.de/index.php/cat/c160_Slotangels-Silikonreifen.html

Bedenk wel dat je Siliconen banden en Rubber banden niet door elkaar kunt gebruiken.
Siliconen banden vereisen een schone baan zonder rubber of andere verontreinigingen.
Rubber banden voldoen eigenlijk alleen maar als er door het rijden met rubber een laagje van die rubber op de baan is afgezet. Very Happy

Dan nog een vraag:
Gordini vertelt over "reinigen met Zippo " Is dat gewone wasbenzine ? Shocked
_________________
met vriendelijke groeten,
MaartenCarr
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 23-06-2015 21:33:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Gordini vertelt over "reinigen met Zippo " Is dat gewone wasbenzine ?


Geen wasbenzine, maar gewone aansteker benzine



Wordt gebruikt om de Zippo aanstekers te vullen



Nog even dit ivm siliconen banden. Het gemengd gebruik wordt ook afgeraden, omdat de siliconen banden de achtergebleven rubber residu weggomt.
Je zal dus significant gripverlies hebben, wanneer je met rubber gaat rijden op een baan waar met siliconen op gereden geweest is.

Cool Cool Cool
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Bouw, ombouw en tuning Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum