Slottrack Slottrack

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Arduino en Carrera digital
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> FAQ
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 24-06-2016 12:28:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien al gevonden ondertussen maar in feite komt het kort hier op neer:

Een Arduino is niet meer dan een microprocessor die je programmeert en dan door gewoon onder spanning te brengen oneindig zijn programma doorloopt.
Er zijn héél veel verschillende mircroprocessors op de markt, maar als je daar mee aan de slag wenst te gaan moet je toch enigszins kennis hebben van elektronica. je moet extra compenten plaatsen voor de stroomvoorziening, rekening houden met input en output spanningen en stromen, de klokking zelf afstellen enz enz...
Met een Arduino heb je een platform waar alle basis electronica voor het aansturen van de processor reeds op het board zit. Het enige dat je als gebruiker nu nog moet doen, is rekening houden met de spanningen en stromen op in/out pins, en het schrijven van een klein/groot programma.
héél eenvoudig te configureren via usb. Is ook opensource waardoor héél veel info online terug te vinden is.
Door zijn eenvoud ook helemaal niet duur.

hopelijk voldoet dit aan de vraag van Wat is een Arduino

Qua update zal het nu een beetje stil gaan worden, door mijn werk even in het buitenland, en aansluitend zelf genieten van een vakantie. Maar project loopt rustig verder en ik hou jullie op de hoogte!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 28-06-2016 16:28:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier zijn we terug met een kleine update!

Dus mijn oplossing om alles in een matrix te werpen leek niet te lukken. Is de Arduino te traag of is mijn code compleet mis. Ik ben niet de persoon die mijn code online werpt in een forum en hoop dat er ergens een ingenieur afkomt met een oplossing, neen, het plezier om zelf te zoeken naar een oplossing is zoveel groter!
zoals bij het schrijven van een tekst je plots twijfelt aan de spelling, verander je toch gewoon de zinsbouw en andere woorden waarvan je wel zeker bent!
Dus de variabelen die ik wens te behouden stop ik nu allemaal in verschillende enkele array's (= vergelijk het een lijst waarbij je vlot kan vragen wat staat er op positie X en dan geeft de array mij waarde Y)
maar ook dit leek geen oplossing te zijn, ik bleef spookvariabelen generen bij de vleet!
Echter de fout stak niet in de array of matrix die gemaakt heb wel hoe ik er mee werkte! Laughing

in de digitale wereld is 0 ook een waarde, ik kan iets opslaan op positie 0! en daar had ik geen rekening me gehouden en bleek op een aantal plaatsen als ik iets 6 maal moets doen (Zes wagens) ik dit eigenlijk 7 maal vroeg maar de 7de positie van de lijst bestond niet waardoor dit in de laatste of eerste lijst werd gepushed met exotische resultaten als gevolg. Dit issueke is van de baan!

een ander probleem waar ik op gebotst ben is het gebruik van de variabelen. Bij programmeren moet je zeggen wat voor soort variabele ik wens op de slaan.
vb: Int Tijdsmeting
Dit betekent dat ik een integer Tijdsmeting heb aangemaakt, maar ...
... Bij Arduino is het belangrijk dit goed te bepalen in het begin want bijvoorbeeld een integer kan een waarde bevatten van -32768 tot 32767
Dus als ik hier bijvoorbeeld mijn teller van milliseconden wil in bewaren dan stopt mijn programme op seconde 32,767 omdat ik niet verder kan!
Wat me weer alle variabelen deed herkauwen en nakijken. Laughing

nu voor de racerij meten we tot op één duizendste van een seconde...
een integer kan je delen met waarden na de komma, maar die worden er af geknipt als integer zijnde. oeps geen duizendsten?
Met een Floating Point variabele (krachtterm Laughing ) is het wel mogelijk om waarden na de komma op te slaan.
maar nu neemt dit heel wat beslag in op het beperkte geheugen van de Arduino. Dus omzeilen mogelijk? jawel!
de tijden worden nu per milliseconden opgeslagen in 'long' variabelen. ik kan nu spelen tot 2.147.483 seconden en dan is mijn tijd om! (mij lijkt dit al aardig 596 uur onafgebroken racen !!! Laughing ) net voordat ik ze wens uit te lezen als XX,YYY seconden maak ik even een nieuwe variabele aan die tot na de komma werkt. duw daar dat ik wat ik wens af te lezen en plaats dit dan in de seriële monitor. Als deze lus van de code doorlopen is wordt dit stukje geheugen terug vrij gegeven en kan dit voor aan andere tijdelijke variabele worden gebruikt. ... dus winst! Wink

momenteel ben ik werken aan het doorgronden hoe het tanken digitaal geregeld wordt.

Qua update van de documentatie heb ik wegens mijn werk, EK en nakende vakantie nog niets geproduceerd. Maar in de maanden jul/aug hoop ik daar na mijn deugddoende vakantie werk te kunnen van maken.
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 29-06-2016 13:06:33    Onderwerp: Reageren met citaat

voor hen die in de lange zonnige vakantie-dagen ook aan het klussen zouden gaan, heb ik een handig A4-tje gemaakt waarop de basis code staat van waaruit ik gestart ben.
de code die in de Arduino geladen moet worden voor hen die copy-paste te lastig vinden staat ook online

dit kunnen jullie allemaal terugvinden op mijn GoogleDrive

Een herwerkte versie van de handleidig how-to-hack staat ook sinds vandaag online. het laatste hoofdstuk is nog onsamenhangend en soms bizarre tekst zonder verdere info, maar dit komt omdat ik gewoon een pdf heb gemaakt van mijn werkdocument zonder layout en inhoud te controleren Razz
Ook staat Versie V5.1 van de Arduino code erbij, hiermee ben ik momenteel aan de slag om het tanken uit te pluizen.
Wat kan je hiermee al doen? rondjes rijden tot 6 wagens en de tijdsregistratie in tekstvorm te voorschijn halen op de PC. Echter wel een Arduino nodig natuurlijk en een beetje elektronica om dit aan te sluiten!

Prettige vakantie allemaal, updates mogen verwacht worden vanaf 18 juli
Wink Wink Wink
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 02-09-2016 00:05:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Soms loopt het niet zoals gepland!
Verlof was zalig, de vakantiemaanden op de werkvloer waren toch beetje veel drukker dan gepland en het project is beetje aan de kant blijven liggen.

Vandaag terug een kleine testbaan opgebouwd en de arduino terug aangesloten. jipla hoi.
Dus we gaan nog een beetje het digitale protocol verder ontleden.

Wat zit er aan te komen?
- Verder werk maken van de Nederlandstalige uitleg. (al een beetje aan gewerkt net, maar zal pas volgende week een update online plaatsen)
- daar het rondetellen en tijdsregistratie goed werkt (althans hier toch) ga ik me nu eens werpen op het tanken en tankinhoud en hoe dit verminderd wordt. Héél interessant te weten om de taktiek te bepalen van wanneer je gaat tanken Laughing Laughing
- de uitbreiding naar een touchscreen zal een beetje uitgesteld worden, ik had gehoopt dit vanaf september te kunnen doen, maar zal later pas aan bod komen. Er zijn héél veel schermen op de markt die gekoppeld kunnen worden aan een Arduino. Ben echter op zoek naar een exemplaar die voldoet aan mijn eisen en qua programmeren niet het geheugen op eet van mijn Arduino. .... maar komt wel in orde.

Indien er vragen zijn, over mijn project, laat maar komen.

Keep on slotting! Laughing
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 06-09-2016 22:49:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste volgers,

Ik heb het basis document om aan de slag te gaan met de Carrera Hack geupdate. Links en rechts is er wel nog ruimte voor verbetering maar ik ben dan ook geen professioneel schrijver of leerkracht.

Ga dat zien op GoogleDrive

het falen en opstaan zal ik niet beschrijven, maar pogen een nuttige uitleg te geven hoe mijn code opgebouwd is, en vooral pogen dit in verstaanbaar Nerderlands neer te pennen.
Dus uitkijken naar de eerst publicatie van het project. Wink
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 08-09-2016 20:18:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Goede avond volgers!

Mijn topic heeft bijval, alleen weet ik niet hoeveel er zich hier al aangemeld hebben meelezen en hoeveel bezoekers hier meelezen?
Maar als u een lezer bent enkel als "Gast" gekend bent, maak u lid en deel ons u slotrace geneugden.

Maar dat doet er nu niet toe!
Weer een update geplaatst, maar compleet nieuw van de pers!
Ben aan de slag gegaan met een iets meer geordende template zodat het als lezer en ook voor mezelf overzichtelijker is. Stoef niet graag, maar toch beetje semi-professioneel.

Ik heb lang nog mijn persoonlijk doel niet berijkt, maar ... waarom iets complex uit de doeken doen zonder begrip te hebben van de basis! Daarom ben ik gaan neuzen in mijn kleine scripts en is het zij-project nu geworden stelselmatig het gebruik van de Arduino met de Carrera Digital te verklaren. Theorie is tof, maar praktijk is veel toffer!

op mijn Drive staat een nieuwe pdf: Trial & Error en de scripts die ik behandel zullen netjes geplaatst worden met een benaming die overeen komt met deze in het document.

Dus aan hen die al een Arduino hebben ondertussen ... load het down en amuseer je zoals ikke!
Aan de andere ... bestel nu nog een Arduino op internet! Laughing
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 01-09-2017 12:37:10    Onderwerp: Reageren met citaat

... het is weer tijd om dit eens van onder het stof te halen
We gaan de avonden terug nuttig besteden aan het verder experimenteren van Arduino gelinkt aan de een digitale carrera!

De laatste maanden echt niet veel mee bezig geweest.
Waarschijnlijk omdat ik ook nog geen nuttige plaats heb gevonden om een permanente baan te leggen waardoor het steeds uitpakken is en na een paar dagen de boel overhoop te hebben gehaald terug in te pakken.

Maar is zoals veel zaken, als je er geen tijd voor maakt zal het niet vooruit gaan. Dus tijd zal er gemaakt worden en verslagjes zullen terug volgen.

3,2,1 ... let's go! Dancing
Terug naar boven
Slotrace Danny

BerichtGeplaatst: 03-09-2017 16:44:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat maken! Ben zelf ook met het idee aan het spelen om op mijn vaste enkelbaans digitale baan met de arduino wat telemetriedata te verzamelen. Dan niet via een digitaal protocol zoals jij dat hebt gedaan, is me te moeilijk om dit voor ninco uit te zoeken, maar met iets als een lichtsluis. Maar, druk met de studie dus zal wel even duren.....
Terug naar boven
Bart
Site Admin

BerichtGeplaatst: 20-09-2017 13:28:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Het project voor de komende wintermaanden santa ....
Driver Display V2.0!

ja het Carrera-hack dossier is van onder het stof gehaald en we gaan terug experimenteren. Het is de bedoeling om voor minder dan de nieuweprijs van een Carrera-driver display een nieuwe display te maken waarbij meer info wordt gegeven en dit alles in een high-tech jasje gegoten.
Of het zo high-tech is ... we zullen zien, maar ik zie het alleszins zitten.

Natuurlijk laat ik onze lezers niet in de steek en kan je mijn beslommeringen volgen. De voorbije weken zijn toch een paar avonden gepasseerd in het zoeken naar de nodige info, vergelijking en mogelijkheden. Enkel een studie op papier. Dus is er nog geen regel code geschreven of ook maar iets geknutseld.

Wel een opvolgingsdocumentje gemaakt in het Nederlands natuurlijk.
Voor de taalpuriteinen onder ons, neen ik heb het nog niet nagelezen dus er kunnen wel nog paar taalkundige foutjes in staan. Laughing
Driver Display V2.0

de stukken zijn besteld, nu is het wachten op het materiaal en rustige knutsel-avonden!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> FAQ Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: