Slottrack Slottrack

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fleischmann banen - tips en weetjes!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Andere banen (ook zelfbouw)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 16-01-2017 00:59:53    Onderwerp: Fleischmann banen - tips en weetjes! Reageren met citaat

Ik denk dat ik hier bij "andere baanmerken" wel goed zit.

Velen - en enkelen hier - rijden net als ik nog op het onverwoestbare Fleischmann. Daarom lijkt een topic over Fleischmann wel handig.

Tip 1: stroom en regelaars aansluiten zonder het oude rondeteller baanstuk
Het Fleischmann startbaanstuk 3115 of 3117 is standaard voorzien van een mechanische rondeteller. Die is niet handig voor niet-Fleischmann auto's, die lopen daarop vast. Daarnaast wil je misschien liever accurate tijdmeting en dus een andere manier van ronden tellen.
De telwerk is zo uit de baan gesloopt, maar laat toch grote gaten in je baan achter. Mocht je dat storend vinden, dan deze tip:
Er bestaan ook aansluitbaanstukken 3117 zónder telwerk en dus zonder gaten. Zie dit linkje:

http://www.fleischmannparadijs.nl/a-19768999/baandelen-los/3117-baanstuk-aansluitstuk-zonder-telwerk-zeldzaam/

Merc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jim
KLAAR!
KLAAR!


Geregistreerd op: 03 Jan 2017
Berichten: 58
Woonplaats: Bovenkarspel

BerichtGeplaatst: 16-01-2017 21:20:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed idee, wat is er te weten over de Fleischmann banen!

Enig idee wat en waarom er op het aansluitstukk 3117 een electrocomponent zit gesoldeerd over de + en de rem aansluiting?



Zit niet op het aansluitstuk 3115. Het lijkt me een condensator maar kan geen tekst op het onderdeeltje ontdekken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 16-01-2017 23:20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja precies Jim, een condensator, die zaten erop tegen de elektrische ruis (tegen storing op radio's enzo)
In moderne slotcars zitten ze ook, bij Scalextric, SCX en Carrera auto's in ieder geval, bij zowel de opnemer als bij de motoraansluitingen.

Merc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 16-01-2017 23:50:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Vroeger in de analoge tijd met Temsi trafo's had ik twee startbaanstukken, waarbij ik op elk baanstuk een spoor ontkoppeld had, en op elk spoor één Temsi trafo. Dan konden de auto's elkaar qua ampères niet beïnvloeden en hadden ze elk 1,5 A tot hun beschikking - ruim voldoende, ook voor snelle NSR wagens.

Sinds digitaal en met een zware 20A trafo volstaat één startbaanstuk, deze heb ik als volgt verbouwd:



Allereerst met installatiedraad dikkere koperverbindingen aangebracht. Het werd nogal heet zonder, al die ampères over een dun metaalstripje! Dikker koper bracht opmerkelijk veel soelaas en betere geleiding. Moest ook wel, want 12V x 20A = in het ergste geval 240 Watt.
Daarnaast vereist mijn digitale systeem voor de beste prestaties overal hetzelfde voltage. Als een baan lang is, is het verstandig de stroom door te lussen naar punten verderop in de baan, zodat de stroom goed en gelijkmatig verdeeld wordt - ik breng altijd per ca. elke 20 baanstukken een doorluskabelverbinding aan, per baanstukovergang ontstaat iets weerstand en dat telt op, qua voltage-drop.
Om die reden heb ik vanuit de handregelaaraansluiting per spoor een parallel rijtje kroonsteentjes aangebracht. Van hieruit kan ik makkelijk de doorluskabels aansluiten. Omdat ik mijn baan elk jaar opbouw en afbreek is het handig dat dit snel en makkelijk kan gebeuren.
Als ik digitaal rijd prik ik een stukje installatiedraad als lus in de opening voor de handregelaar, en wordt de stroom direct naar de baan geleid. Normaal installatiedraad past goed in de openingen, genoeg frictie en klem om vanzelf te blijven zitten. En door de dikte kan de draad prima de ampères doorgeleiden zonder warm te worden.
Als ik analoog wil rijden haal ik de koperen lusjes eruit en kan een analoge handregelaar erin - de standaard Fleischmann regelaar bijvoorbeeld - en voilá, de baan is weer analoog.
Ik kan zo zelfs tegelijkertijd op het ene spoor digitaal en op het andere spoor analoog rijden.

Alles met smeltlijm vastgelijmd en klaar (ok het kán netter) Laughing
Het baanstuk gaat zo alweer 5 kerstracebanen mee en werkt naar behoren.

Merc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jim
KLAAR!
KLAAR!


Geregistreerd op: 03 Jan 2017
Berichten: 58
Woonplaats: Bovenkarspel

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 00:54:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Gelukkig rijden je autos aan de andere kant, die is wat strakker Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jim
KLAAR!
KLAAR!


Geregistreerd op: 03 Jan 2017
Berichten: 58
Woonplaats: Bovenkarspel

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 10:48:38    Onderwerp: Reageren met citaat

He Merc,

Sluit je de 12V 20A voor je digitale lay-out zo in de orginele bussen, die kleintjes in het midden waar dat iele Fleischmann draadje in hoort.
Doe je dat met een aangepaste stekker of met 2qmm installatiedraad.

De metalen stripjes die daar de spanning van de voeding naar de baangeleiders leiden zijn net zo iel als die stripjes die je al overbrugd hebt van de regelaar naar de baangeleiders. En de bussen zelf zijn ook niet al te stevig. Heb je de geleiding daar ook vergroot?

De stroom die op de voedingsaansluiting binnenkomt is twee keer zo hoog als dat die per slot gebruikt wordt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 11:32:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja Jim, dik installatiedraad (2,5 mm2 geloof ik) als stekker in de bussen gestoken, klemt goed en past precies. Aan het andere uiteinde een kroonsteentje waar de kabel van de trafo op aansluit.
Hier een plaatje:



Hier is ook te zien hoe de doorluskabels bevestigd zijn. Voor het gemak neem ik kleurgecodeerd draad (bruin = +, blauw = -)
De witte kabels zijn voor het rechter spoor, zwarte kabels voor het linker spoor.

Onder het baanstuk heb ik alle onderlinge verbindingen, dus van trafobussen naar handregelaarbussen, ook verzwaard met een eraan gesoldeerde koperdraadverbinding. Niet goed te zien want onder een dikke blob smeltlijm verdwenen, maar elke bus en metaalstrip is dus met installatiedraad verzwaard.

Merc


Laatst aangepast door Merc_A op 17-01-2017 12:08:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 12:05:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier nog een plaatje van het "digitaal racen" lusje.
Bij bijvoorbeeld Carrera is switchen van digitaal naar analoog nog wel een ding, hier is het een fluitje van een cent. Ik heb er wel voor gezorgd dat verderop in de baan bij de wissels nergens stroom van spoor 1 naar spoor 2 kan komen. De sporen zijn elektrisch gescheiden, zodat analoog racen ook met wissels in de baan nog mogelijk blijft.

Het kroonsteentje in het midden tussen de lusjes is dus de trafo aansluiting.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jim
KLAAR!
KLAAR!


Geregistreerd op: 03 Jan 2017
Berichten: 58
Woonplaats: Bovenkarspel

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 12:13:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, die standaard draadjes van Fleischmann zijn mij ook te dun.

Heb spullen besteld om ook een aansluitstuk te verbouwen. Ten eerste om er twee LED/IR opnemers in de slots te bouwen voor gebruik met timing software. Maar ook 2qmm kabel en 4mm banaanstekkers om de stroom beter te geleiden.
Gelijk wat extra om door te lussen naar halverwegge de baan om het spanningsverlies te verminderen.

En tenslotte komt er een trafo met wat meer vermogen. Dan ben ik klaar om wat van die mooie wagens van deze tijd te laten rijden.
Heb nu nog enkel orginele Fleischmann wagens en die hebben niet al te veel nodig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 17-01-2017 17:54:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Doe je goed Jim Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jim
KLAAR!
KLAAR!


Geregistreerd op: 03 Jan 2017
Berichten: 58
Woonplaats: Bovenkarspel

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 00:48:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Welke andere merken baanstukken passen op de Fleischmann delen?
Volgens mij plakt Merc alles aan elkaar. Maar ik lees oa op andere sites dat polistil bv zonder aanpassing op een fleischmann stuk past.

Klopt dit of zijn er voorwaarden. Kan je bv huidige LC delen van polistil gebruiken om je fleischmann baan digitaal te gaan gebruiken?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 24-01-2017 17:47:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Idd Jim, Fleischmann past makkelijk op Polistil en Ninco.
Allemaal hebben ze een slotafstand van ca. 90 mm.
(Om heeeel precies te zijn: polistil 88 mm., Fleischmann 89 mm. En Ninco precies 90 mm.).
De hoogte van de baandelen verschilt wel: Polistil baandelen zijn ca. 6 mm. hoog, Ninco 8 mm. En Fleischmann 10 mm.
Polistil is dun en tamelijk breekbaar, oppervlak is glad á la scalextric. Ninco is zacht plastic met een ruw oppervlak. Fleischmann zit daar qua stroefheid tussenin.


Polistil heeft een baangeometrie van 176 mm, een hele rechte is daardoor ca. 302 mm lang. Fleischmann rechten zijn 368 mm lang, en Ninco 400 mm.


In detail de aansluiting Ninco op Fleischmann en...


Polistil op Fleischmann.


Polistil en Fleischmann baandelen hebben de lipjes op dezelfde plek en passen in principe zo in elkaar. Dat vergt soms wel wat wrikwerk, en polistil is dunner plastic, dus in de praktijk vijl ik de Fleischmann lipjes dunner of helemaal af, zodat de bovenzijdes van de baandelen mooi vlak op elkaar aansluiten.
Let op: de Fleischmann rail is hoger dan de polistil rail. De Fleischmann rail is ca. 4 á 5 mm hoog. De polistil rail maar 3 mm. Om de rails goed in elkaar te laten passen moet je de holte in de rail van het polistil baandeel dus vergroten - met een klein vierkant vijltje dieper uitvijlen zodat de hogere Fleischmann rail connector er makkelijk inpast zonder dat de rails omhoog gaan staan.
De connectors van polistil zijn dun, voor een goede stroomdoorvoer leid ik altijd een koperdraad door de rails van het ene naar het andere baanstuk.


Als dat allemaal goed gedaan is past het perfect op elkaar.


Dat kan mooie bochtencombinaties geven. Polistil R1 bochten zijn echter 60 graden, om in de 45 graden systematiek van Fleischmann en Ninco te blijven is het handig om polistil R2 bochten van 30 graden erbij te vinden, of twee stuks R3 bochten van 15 graden.


Om Ninco baanstukken aan te sluiten moet je wel de lipjes van de baandelen afzagen.
Ook hier is het van belang de holte in de rails ruimer te vijlen, zodat de metalen connectors goed erin passen.


De baandelen klem ik aan de onderzijde met zogenaamde baanklemmen aan elkaar. De baanklemmetjes van Fleischmann zijn daarvoor het best geschikt. Je kunt de baandelen ook met kleine schroefjes aan elkaar vastmaken natuurlijk.
Wegens het afzagen van de lipjes gebruik ik graag de standaard bocht 3111, een 1/4 of 1/2 rechte van Fleischmann in aansluiting op Ninco. Het is zonde om een relatief dure Fleischmann R3 daarvoor te gebruiken, maar het kan natuurlijk wel.

Over wissels en aansluiten op andere merken volgende keer meer.

Merc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
FritsM
Nog 2
Nog 2


Geregistreerd op: 03 Feb 2018
Berichten: 37
Woonplaats: Tutzing, Duitsland

BerichtGeplaatst: 23-04-2018 22:45:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Merc,
dit is een hele interessante bijdrage voor mij, omdat ik met Polistil bezig ben. Je schrijft "De connectors van polistil zijn dun, voor een goede stroomdoorvoer leid ik altijd een koperdraad door de rails van het ene naar het andere baanstuk." Doe je dat met ieder baanstuk of alleen als je die van verschillende merken aan elkaar zet? En hoe moet ik me dat voorstellen? Is dat een een koperdraad met een jasje en maak je de uiteinden dan vast aan die rails of zo?
Op die ene foto zie ik dat je een Fleischman baandeel aansluit op een pitsingang. Die heb ik dus ook en daar heb ik een beetje problemen mee: dat er op een stukje na de wissel geen stroom staat en de auto dus niet verder rijdt. Op de 2e rail heb ik dat probleem niet. Misschien dat dat met zo'n koperdraad op te lossen is?
Bedankt en groeten
Frits
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Merc_A
Slot Race Snelheid 4
Slot Race Snelheid 4


Geregistreerd op: 26 Jul 2015
Berichten: 127
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: 26-01-2019 12:58:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Beetje mosterd na de maaltijd waarvoor excuses Embarassed



Dat koperdraad trekken ziet er zo uit. Kaalgehaalde koperdraad, gewoon huis elektra koperdraad (blauw rood of groen/geel draad is 2,5 mm2) die je door de rails doorhaalt, van begin t/m eind.

Merc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peter
Slot Race Snelheid 8
Slot Race Snelheid 8


Geregistreerd op: 06 Jun 2015
Berichten: 245

BerichtGeplaatst: 15-05-2019 18:05:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Je bent en blijft DE pionier met je Fleischmann kunstjes Merc
een aanwinst voor elk forum
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Andere banen (ook zelfbouw) Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum