Slottrack Slottrack

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vintage Artin project.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Andere banen (ook zelfbouw)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 18-02-2016 22:44:34    Onderwerp: Vintage Artin project. Reageren met citaat

Zoals gemeld in de introductie sectie http://slottrack.bbforum.be/even_voorstellen_dave-t427.html heeft m'n eerste Artin baan die ik gehad heb in 1991 het vuur doen branden om de set te gaan uitbreiden. Als kind droomde ik van een enorme baan en dat ga ik nu proberen waar te maken. De eerste set :

Artin Quadruple loop shoot


Aangezien het ruim 20 jaar op zolder heeft gelegen zijn alle rails geoxideerd en moeten ze schoon gemaakt worden. Na het lezen van vele forums ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal ruk werkt met een doek en railzip, wd40, witte azijn, inox en cr2-26.... Bij de hoeveelheid oxidatie die ik heb werkt het niet om schoon te krijgen. Dremel en opzetborsteltje werkt prima. Hels karwei maar je moet er wat voor over hebben. Zal updates plaatsen over mijn aankopen en vorderingen baan. Mocht dit verkeerd geplaatst zijn hoor ik het graag.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Slotrace Danny
Slot Race Snelheid 5
Slot Race Snelheid 5


Geregistreerd op: 29 Apr 2015
Berichten: 156

BerichtGeplaatst: 18-02-2016 23:05:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt mij goed geplaatst. Ik ken het merk niet, maar dat heeft mischien ook met mijn leeftijd te makan. Leuk en uitdagend project Very Happy!! Blijf het volgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bart
Site Admin
Site Admin


Geregistreerd op: 05 Jan 2016
Berichten: 194
Woonplaats: Ingelmunster

BerichtGeplaatst: 19-02-2016 10:28:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook effe "google it" gedaan om meer te weten over het merk.
voor hen die te lui zijn ... Laughing .... http://www.artin.com.hk/ bestaat nog.
ik had er persoonlijk ook nog niet van gehoord.
Maar zal er eens op letten als ik een van de vele speelgoedwinkels afschuim met de kinderen.
Blijkbaar schaal 1:43, dus waarschijnlijk wel in de normale keten terug te vinden.

Alvast veel succes met het oplappen van het materiaal
Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 19-02-2016 13:51:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had wat research gedaan en het blijkt dat Artin al bestaat vanaf 1965. Pas in begin jaren 80-90 zijn er enorm veel sets verkocht in nederland, duitsland (onder naam racy) en zelfs in de states. Daarna ook nog maar met een ander type aansluitingen.

De baan onderdelen zelf schoonmaken is wel hels karwei, dremel maakt het makkelijker alleen gaat toch wel wat tijd in zitten. Tot nu toe nog geen eens een echt rondje kunnen maken omdat er teveel oxidatie op alles zit. Check maar:




Ik heb ondertussen al marktplaats, ebay, craigslist etc etc afgestruind en bezig geweest met opkopen. Resultaat so far:

Double loop shot


4 baan track:


track met een schans


monte carlo track met elektrische ronde teller (hoop dat die het nog doet)


Nieuw electronic sound board. ding zat nog in originele verpakking, rook als 30 jaar in een garage gelegen op de achterste plank Very Happy . Werkt ook nog gelukkig


en de wagentjes, niet echt gedetailleerd en super kwaliteit maar dat is voor mij persoonlijk niet van belang.


En daarnaast nog een losse verhuisdoos met baan onderdelen kunnen scoren. Hoe dan ook, ik ben nog wel even zoet met schoonmaken Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 20-02-2016 18:11:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je 1/43 wagenstjes van kwaliteit wilt, kan je eens je licht opsteken bij Kyosho Dslot43
http://www.kyosho.com/dslot43/eng/.

Zelf geen ervaring mee, misschien iemand anders op het forum?

Cool Cool Cool
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
de knutselaar
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 21 Aug 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Werkendam

BerichtGeplaatst: 20-02-2016 19:10:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijlijk kunnen carrera go wagentjes ook op de artin baan.
weet alleen niet wat voor trafo spanning artin gebruikt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 20-02-2016 19:14:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er goed uit dat merk, zal eens kijken. Merk wel dat de baan weinig spanning krijgt. Vooral met de 4 baans versie. Kan ik ergens een FAQ lezen hoe ik de baan kan upgraden met powersupply. Ik heb begrepen hoe meer ampère hoe beter ? Baan heeft nu 1Amp en auto's van 20+ jaar zijn niet vooruit te branden Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 20-02-2016 21:06:11    Onderwerp: Reageren met citaat

1A is idd een beetje weinig, zeker voor een 4 sporen. Teveel A is dan weer gevaarlijker als de baan om de één of andere accidentele reden kortgesloten geraakt. Hoe meer A dan, hoe "mooier" het vuur Cool

Ik weet niet wat zo'n 1/43'ers trekken aan ampèrage, maar voor 1/32 neem ik (voor thuisbanen) 1A per spoor, dus toch best een voeding die 4A kan leveren als je 4-sporen hebt.

Bij voorkeur een regelbare voeding, zodat je de spanning kan afregelen aan de rijders (kids, beginnelingen, oudjes Twisted Evil )

Cool Cool Cool
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 24-02-2016 23:14:17    Onderwerp: Reageren met citaat

zo clean ik de tracks. Werkt prima, kost wel veel tijd.

https://youtu.be/82FBboUIWGw

Onder tussen ook 2 regelbare voeding besteld voor de 4 tracks. Had op een ander forum gelezen over laptop regelbare voeding waarbij je voltage kan aanpassen. http://eud.dx.com/product/100w-universal-ac-power-adapter-for-laptop-with-8-adapters-ac-110-240v-dc-12-24v-844033874#.Vs4iYpPhA3E voor die paar tientjes wil ik dat wel gokken Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 25-02-2016 17:21:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou die gok niet wagen, ivm die regelbare laptopvoeding.

Volgens de specs geeft die "- Outputs: 15V/16V/18V/19V/20V"

Dat lijkt mij een beetje teveel van het goede voor een thuisbaan (zelfs voor een 1/32 clubbaan)

Ik heb destijds deze op Ebay kunnen scoren voor een goede 45€ en ben er heel tevreden over, echter, ik vind ze nergens meer te koop :/


_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 25-02-2016 17:24:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de tip, heb ze al besteld dus kijk wel of het wat doet of niet. Niet vergeten dat ik straks een enorme track heb die voeding nodig heeft Wink kan natuurlijk ook 1 gebruiken voor 4 lanes toch.

https://www.youtube.com/watch?v=5EYsKwFa0XU had onder andere hier het idee van Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gordini
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 28 Apr 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Tremelo

BerichtGeplaatst: 25-02-2016 21:24:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ik ook een tijd gebruikt heb, is een oude voeding van een afgedankte pc.
Gestabiliseerd op 12V en bijkomende aansuitingen van 5V voor evetueel ledverlichting naast de baan Wink

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613/
_________________
"It's not the money, it's not the win, it's the concentration that makes you feel you have
reached a higher level"
- Ayrton Senna
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Daveku
Nieuwe Slotter
Nieuwe Slotter


Geregistreerd op: 14 Feb 2016
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 05-03-2016 14:58:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Na een flink aantal uur in de kelder met m'n dremel heb ik nu eindelijk alle baandelen ontdaan van de oxidatie. Wat een ongelofelijk *** werk. Maar zeker de moeite waard Very Happy

Alles even bij elkaar gepakt om maar eens te kijken hoever ik ben qua verzamelen, met ruim 450 baandelen denk ik dat het voorlopig wel genoeg is.

Ondertussen ook een grote bestelling gedaan in de States bij een kerel die echt een enorme collectie aan Artin spullen verkoopt, nieuwe wagens, controllers, tuningkit en voeding zijn onderweg http://stores.ebay.com/123caveman/



250 bochten Rolling Eyes




Nu op de to do list:
- kijken hoe ik de baandelen weer mooi zwart krijg zonder de grip aan te tasten
- Kijken hoe ik een tijdelijk frame/blad kan maken om een baan neer te zetten.
- Een frame maken om een spiral baan te maken met de bocht onderdelen.


Al om al een hoop te doen voordat ik uberhaupt een rondje er mee kan maken Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
de knutselaar
Slot Race Snelheid 0
Slot Race Snelheid 0


Geregistreerd op: 21 Aug 2015
Berichten: 64
Woonplaats: Werkendam

BerichtGeplaatst: 05-03-2016 23:02:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Om je baan delen weer zwart te krijgen kun je ze insmeren met zwarte schoenpoets Door dat het plastic een soort poreus is trekt het er in. een nachtje laten zitten en de volgende dag uitwrijven .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peter
Slot Race Snelheid 8
Slot Race Snelheid 8


Geregistreerd op: 06 Jun 2015
Berichten: 245

BerichtGeplaatst: 15-05-2019 18:55:19    Onderwerp: Reageren met citaat

En hoe is het nu met de baan?

Na het heidens karwei van 450 delen schoonmaken ( X 4 aan Strips is 1800 )
ben ik wel heel erg benieuwd wat het geworden is
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Andere banen (ook zelfbouw) Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum