Slottrack Slottrack

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

SURTEES TS16/03

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Diverse/eigenbouw
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svvander
Slot Race Snelheid 11
Slot Race Snelheid 11


Geregistreerd op: 23 Apr 2015
Berichten: 362

BerichtGeplaatst: 02-05-2015 17:57:07    Onderwerp: SURTEES TS16/03 Reageren met citaat

Ik kan mij voorstellen dat de naam Surtees niet bij iedereen bellen doet rinkelen. Het team Surtees werd opgericht door John Surtees, drievoudig 500CC Moto GP kampioen. In 1964 werd hijzelf wereldkampioen in de Formule 1 rijdend voor Ferrari in een F158. Zijn team begon succesvol in de CamAm Series in 1966, in het eerste jaar meteen kampioen. Via de Formule 5000 stapte het team in 1969 de Formule 1 in. Grote successen heeft het team nooit gekend, alleen een paar overwinningen in races die niet meetelde voor het wereldkampioenschap. Het voortdurende gebrek aan budget betekende na 1978 het einde van het Formule 1 avontuur. Wilt u meer weten over de geschiedenis van het Surtees Team, klik dan hier.

Maar hoe kom je nu aan een Surtees Slotrace Auto? Voor zover ik weet is er nooit een Surtees door één van de bekende slotrace merken gemaakt. Wel is er door Matchbox een bouwmodel in de schaal 1:32 ooit uitgebracht. Dit bouwmodel heb ik via een internetveiling (Catawiki) voor vijf euro op de kop getikt. Ja, de verzendkosten waren drie maal zoveel. Maar goed dan heb je dus een mogelijke body, maar nu nog een chassis en aandrijving. Ondertussen heb ik wel geleerd om niet zelf het wiel te willen uitvinden, dus maar eens rondgekeken op het internationale SLOTFORUM. En jawel hoor er waren al een aantal slotracefanaten die mij waren voorgegaan.

Er werden twee manieren toegepast; zelf een chassis bouwen of gebruik maken van een donorauto. Gezien het formaat van de body (klein, laag en goed op de juiste schaal) kies ik voor een donorauto. Bij het toepassen van een donorauto werd er gebruik gemaakt van een Scalextric Mclaren M23 of van een Fly March 761. Gelukkig heb ik beide modellen in mijn collectie, ik kon dus even gaan passen en meten. Ik heb gekozen voor de March 761. Dit chassis is wat vorm bijna gelijk aan de body van de Surtees en het chassis heeft een hele mooie voorwielophanging met vering.

Schrik niet, ik heb echt niet de zaag gezet in mijn March 761. Wel ben ik op zoek gegaan naar een slotraceshop waar deze nog te koop was. Dat is gelukt, daarna even slikken wat betreft de prijs. Want ja daar gaat dus wel de zaag in. Maar wel een chassis met geweldige rijeigenschappen.


De body met driver, de driver is van de March 761.


Aan de onderzijde een versteviging aan de voorzijde gemaakt, let ook op de blokjes
styreen voor de schroeven.


De achterspoiler is van de March 761, aan de bovenzijde aangepast om zoveel
mogelijk te lijken op de achterspoiler van de Surtees TS16/03. Het chassis is eigenlijk
4 mm. te lang. Daardoor zou er een lege ruimte ontstaan tussen de coureur en het motorblok.
Ik heb dit opgelost met een nep onderdeel, let op de rode cilinder achter de airbox.


Let op de voorwielophanging, de witte clips zijn een onderdeel van de vering. Deze steken
iets boven het chassis uit. Daarvoor heb ik een aanpassing op de body gemaakt.

De Surtees body gemonteerd op het chassis van de March 761.
Let ook op de witte clips van de voorwielophanging.


De onderzijde, het chassis heb ik met behulp van een mal op maat geschuurd.



CONCLUSIE
De auto rijdt voorbeeldig op mijn thuisbaan. Zal ongetwijfeld vanwege de magneet niet voldoen aan wedstrijdregels, maar dat vindt ik niet interessant. Helaas had de tand des tijds wel een aanslag gedaan op de decals. Deze waren achteraf gezien wat minder goed dan ik in eerste instantie had ingeschat. Maar wel een auto die je niet overal tegenkomt.

(Opgelet, dit artikel is van JPS en voor hem door mij geplaatst).
_________________
"Being second is to be the first of the ones who lose." Ayrton Senna (21 maart 1960 - 1 mei 1994)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Diverse/eigenbouw Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum