Slottrack Slottrack

 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Carrera Evolution modulaire baan

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Carrera banen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 03-11-2015 16:44:41    Onderwerp: Carrera Evolution modulaire baan Reageren met citaat

Na mijn Carrera Evolution track van vorig jaar, dat nogal in de weg stond in de garage wilde ik het anders aanpakken. Lang heb ik getwijfeld voor een vaste baan die optakelbaar was, of die tegen de muur aan kon opklappen. Veel ideeën gezien maar allemaal net niet wat ik wilde. En wat nou als het bloedheet is in de zomer, dan zit ik binnen met mijn baantje...

Een modulaire baan, dat moest het worden. Losse delen die je relatief eenvoudig aan elkaar kunt koppelen om een grote baan te maken... En als ik het nou slim doe, en ik zorg voor een "eigen aansluit standaard" dan kan ik verschillende modules maken die ook nog eens afwisselend aan elkaar te koppelen zijn. Een idee dat ik heb afgekeken van een modeltrein vereniging waarbij alle leden hun eigen module(s) maken met vast waardes voor wat betreft de aansluitingen op elkaar. Het leuke hiervan is dat je dus ook verschillende banen kunt bouwen... Of wanneer het past een hele grote en de andere keer een kleintje.

Zo gezegd, zo gedaan. Veel getekend en veel bedacht. Steeds was het idee weer net niet wat ik wilde. Ik heb uren op internet gezocht naar ideeën maar niet veel mensen hebben een modulaire baan gebouwd en al helemaal niet met Carrera.

Ik begin met 3 modules. 2 uiteindes en een middenstuk, daarna kan ik altijd extra tussenstukken bouwen... De tussenafstand van de "heen en terug" baan is de afstand die je overhoudt als je een bocht maakt met alleen R1 30graden bochten, (4x links 1x rechts) er zit dus ca. 8 centimeter tussen. Ik besef dat ik me hiermee beperk maar je moet ergens beginnen.

Het middenstuk bevat één rechte baan en één met een knik, om de overlap te maken wilde ik geen brug (baandelen omhoog beschadigen misschien nogal snel met opslaan) dus heb ik het rechte deel in een tunnel verzonken...

http://www.mijnalbum.nl/Album=FQ4LNZAS#NDSJWMZN
http://www.mijnalbum.nl/Album=FQ4LNZAS#BWAC7CKC
http://www.mijnalbum.nl/Album=FQ4LNZAS#NKRVMYSQ

Even de linkjes naar wat plaatjes toegevoegd want de foto's invoegen lukte niet ;(

In deze post zal ik verder bijhouden hoe het gaat met de modulaire baan...[url][/url]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Slotrace Danny
Slot Race Snelheid 5
Slot Race Snelheid 5


Geregistreerd op: 29 Apr 2015
Berichten: 156

BerichtGeplaatst: 03-11-2015 17:30:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is een heel leuk idee. Ben benieuwd hoe en of het gaat werken. Heb zelf ook weinig ruimte, dus snel een leuke baan meer kunnen leggen zal wel mooi zijn. Blijf het volgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
hvand
Slot Race Snelheid 9
Slot Race Snelheid 9


Geregistreerd op: 27 Apr 2015
Berichten: 264

BerichtGeplaatst: 03-11-2015 20:06:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed bedacht!
Toen ik met carrera digitaal begon, lag ik een baan neer in mn huiskamer.
Deze was 4,5 meter lang en 1,5 breed ongeveer, een rijlengte van 13 meter.
Deze baan had ik in 6 stukken "gehakt'', bv een complete bocht 2 met aan elke kant 2 rechten. Deze 6 grote stukken met slipstroken schoof ik achter een boekenkast die 10 cm van de wand stond. Binnen 5 minuten kon ik de baan opbouwen, ik hoefde immers maar 6 delen in elkaar te schuiven.
Alleen 1 nadeeltje, je kon geen scenery erop maken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 03-11-2015 22:34:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanavond eventjes verder gegaan met mijn eerste module.
De Tunnel moest toch even aangepast, door een meetfoutje was het hoogteverschil te groot waardoor een eventuele aansluiting zou gaan zitten jutteren.

Daarna verder met de bovenbaan. Ik had nog wat restplaten multiplex van 9mm dus daarmee kon ik de baanstukken mooi klemzetten.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FQ4LNZAS#GQL3XXWW
http://www.mijnalbum.nl/Album=FQ4LNZAS#E88HBYXJ

Ik heb wel scenery ideeen maar het doel is racen... Ik hoop deze week deze module helemaal af te krijgen en daarna te beginnen aan de 2 eindstukken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
svvander
Slot Race Snelheid 11
Slot Race Snelheid 11


Geregistreerd op: 23 Apr 2015
Berichten: 362

BerichtGeplaatst: 04-11-2015 13:13:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Modulaire banen werden (of worden) heel vaak gebruikt door de modeltreinliefhebbers in clubverband. Het leuke hieraan is dat je met verschillende mensen aan een groot geheel kan werken, zonder dat je altijd bij elkaar moet komen.

Het probleem met onze banen is echter dat je steeds met de aansluitstukjes zit. Ik benieuwd hoe dit verder afloopt.
_________________
"Being second is to be the first of the ones who lose." Ayrton Senna (21 maart 1960 - 1 mei 1994)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 04-11-2015 14:03:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Stroomvoorziening is wel iets om goed uit te denken... Ik vond op YouTube een voorbeeld van iemand die zijn baan deels opklapbaar had gemaakt en dus ook wat voor de stroomvoorziening moest bedenken... Ik vond het niet de meest charmante oplossing maar daar denk ik nog even over na.. Heb wel wat ideeën...

Erwin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 06-11-2015 09:04:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Het tussendeel is voor nu klaar. Er kan op worden (test) gereden maar een beetje testen kan pas als ik minimaal 2 eindstukken heb. Daarom gisteravond begonnen met het leggen van één van beide eindstukken...

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kimi
Slot Race Snelheid 3
Slot Race Snelheid 3


Geregistreerd op: 26 Apr 2015
Berichten: 116
Woonplaats: ede

BerichtGeplaatst: 07-11-2015 20:33:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat heb je mooi gemaakt met die tunnel.
Maar heb je geen last met driftende auto's dat de achter kant boven blijft?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 08-11-2015 19:29:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is de uitgang van de tunnel Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 09-11-2015 22:48:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben toch niet helemaal happy met de wijze waarop de baandelen verbinden tussen de 2 modules... Wat aangepast en heel wat testrondjes gereden... iedere aanpasing had wel een voordeel maar ook een nadeel.

Ik denk dat ik de modules 4,3 centimeter langer maak, zodat ik tijdens het op/afbreken een 1/4-baandeel (die zijn 8,6 cm) kan gebruiken om baanstukken op de modulescheiding te koppelen...

Ondertussen even een wat beeld van de testruns...

https://youtu.be/9ss0KTrEczo

https://youtu.be/U1uskwOA9RU
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 20-11-2015 11:17:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is wat progressie en er zijn wat aanpassingen
De koppelingen tussen de losse modules maak ik toch anders als in eerste instantie bedacht.
De baan houdt een centimeter op 4,3 voor het einde van de plaat op, zodat iedere plaat met een 1/4-baanstuk aan elkaar kan worden gesloten.

Het tussenstuk is af, op scenery na.
Het eerste returnstuk is ook of, wederom moet er wel wat aan scenery gebeuren maar ik wil eerst een rijdende baan hebben om te zien of alles bevalt.





Gisteravond heb ik het tweede return stuk proefgelegd, en het reed behoorlijk goed.
Ondanks dat ik nog niet alle stroomdoorlussen gemaakt heb reden de auto's vlot hun rondjes...
In totaal is de baan nu een dikke 12 meter lang...

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 26-11-2015 09:08:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo... de eerste 3 modules zijn klaar. Nu is het wachten op de clips die ik besteld heb om de baandelen vast te schroeven op de onderplaat.
Mijn bedoeling was om gisteravond de brug in de 3e module af te krijgen.
Maar ik begon met het maken van nog wat testrondjes... en dat duurde zo'n beetje de hele avond...

https://youtu.be/_mkGA7HUg9M
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kimi
Slot Race Snelheid 3
Slot Race Snelheid 3


Geregistreerd op: 26 Apr 2015
Berichten: 116
Woonplaats: ede

BerichtGeplaatst: 26-11-2015 13:38:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is een leuk baantje zo.
Het rijdt naar je zin?
Maar je hebt nog geen plannen om het digitaal te maken?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 27-11-2015 10:09:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij rijdt zeker naar mijn zin... snelle baan met toch wat uitdaging.
mijn planning is nu om
-de brug af te gaan maken.
-Mijn RMS-baanstukken plaatsen
-vangrails rond de baan zodat een onstapt autootje niet op de grond lazert (tijdens het testen een spoiler van een BMW gesloopt Crying or Very sad
-Scenery...
-Daarna eens nadenken voor een extra module...

Digitaal wil ik misschien wel...maar dat is meer toekomst...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Erwin
nog 4
nog 4


Geregistreerd op: 15 Jul 2015
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: 01-12-2015 13:43:32    Onderwerp: Reageren met citaat

na een weekend klussen in huis wa shet weer tijd voor de carrerabaan...
de basis is bijna klaar, alleen de brug moet ik nog maken... gisteravond een klein begin gemaakt...met als doel, zo simpel mogelijk !





Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Slottrack -> Carrera banen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum